تاثیرمثبت سرسبزی و پارک های تفریحی بر مریضی دیپرس
     نظر - برهان نظر - برهان

قسمت هفتم

 

تجارب تاریخی نشان هیدهد که طبعیت تاثیر های گوناگون بر همه امور زندگی اجتماعی داشته و بر روان انسانی اثر مند است.

 

انسان ها همان گونه که برای زنده ماندن و ادامه حیات به خوردن غذا .نوشیدن آب و تنفس اوکسیجن نیاز مند  اند .

 به موسیقی .هنر .سپورت .باغ وچمن برای غذای روحی نیز ضرورت دارد ودر ادامه زندگی سالم مفید است و بر انسان اثر میگزارد .

دانشمندان به این عقیده اند که پارکهای تفریحی در تداوی مبتلایان دیپرس ضرورت جدی بوده و این پارک ها از پارکهای عادی متفاوت است.

 

در پارکهای که به این منظور ساخته میشود :وسایل سپورتی .باغچه های گل.ووسایل که بتواتند شخص دیپرس را مصروف سازد زیاد آماده گردیده است مانند صالون های تیاتر .فلم.رسامی.وامسال آن. که شخص مریض بتواند خود را فارغ از همه چیز ها احساس کند و از همه اندیشه ها وتفکرات اضافی به دور ماند.وعملاء خود را آزاد وفارغ از همه چیز بداند.مثلا در این پارکها به آب بازی.ورزش فتبال .والیبال وامثال آن مصروف گردیده  که هم انرژی خود را معقول به مصرف رساند وهم هوای آزاد تنقس نماید. در فضای پارک مطالعه کتاب وشعر نیز مفید است.

صبح قبل از خوردن غذا قدم زدن در فضای پاک وتنفص هوای آزاد برای مریض بسیار مفید و مساعد است.اگر توجه نموده باشید زمانیکه به عیادت مریض به درمانگاه به عیادت مریض  میروید اکثراءدسته گلی با خود میبرید .دلیل آن این است که دسته گل آرامش روحی به مریض داده و با دیدن وبویدن آن لذت میبرد.

 

دوکتوران همیشه برای انسانهای صحتمند نیز توجه داردو توصه مینمایند تا همیشه در هوای ازاد و باغچه ها گردش نمایند و در فضای آزاد به سپورت و دوش بپردازند.

 

انسانها هر زمانیکه احساس دلتنگی مینمایند باید تنفس عمیق بکشند .آکسیجن را توسط بینی عمیق داخل بدن واز را دهن آهسته آهسته بیرون نمایند.و به این ترتیب آکسیجن داخل بدن شده وآکسیجن کافی در بدن داخل خون شده و خون را صاف میسازد وبه طور منظم خون پاک همراه با آکسیجن داخل مغز شده و با هر بار پمپ کردن خون توسط قلب خون صاف به مغز زسیده و آرامش مغزی را به بار میآورد.

باید متذکر شد که احساص آرامش مغزی در انسانها فکتور اساسی برای صحت و صلامت انسانها است.

جداءباید توجه شود که با احساس خود و دیگران نباید بازی کرد و به آن  بیتوجه ماند .عاقلانه باید اندیشید و نباید بسیار حساس بود .در گام اول به خود و صحت خود توجه و دقت داشت.نباید به دیگران اجازه داد تا با احساسات و حواس شان بازی کنند.این چنین حرکات مغرضانه در کشور های عقب مانده بیشتر است.وبعضی انسانها آگاهانه احساس  دیگران را به بازی گرقته و به آن  دست زده و از آن به نفع خود استفاده مینمایند.

باید هوشیار بود هرگاه با چنین افراد مواجه شدید کوشش نماید از این انسان ها خود را کنار بکشید تا دیگران بر احساس تان بازی نکند .

 

کار انسان جاویدان و مشعل دوران بمان

بر تو گویم عاقلان را احترام وهمه را آرام بمان

 

 

 

قسمت هشتم

 

آیا پارکهای تفریحی مساعدت مینماید تا فشار روانی انسانها کمتر گردد؟

 

دانشمندان مطالعات عمیق نمودن تاموجودیت پارک های تفریحی را برروان انسانها ی که با پروبلم های روانی مواجه اند چه اثر میگزارد.

 

"ماریکه وینسنک " روان شناس هالندی به این عقیده است که پارک های طبیعی تفریحی Marieke wensink تاثیرات مثبت در روان اشخاس مریض روانی میگزارد.

 

بوی سبزه ها شرشر درختان .آواز پرنده گان.صدای آبشار بهترین طنین انداز وآواز گیرا و شفا بخش بر انسان ها بوده وانسان را آرامش روانی میدهد.

اگر ما زمانیکه نهایت خسته باشیم ویا حتی زیر فشار روانی قرار داشته باشیم. و زمانیکه در یک پارک .یا جنگل سرسبز قدم بزنیم فضا و آرامش پارک بر روان ما ا ثر مثبت نموده واگر دقت نمایم از زمان دخول تا وقت خروج وترک کردن  ما از پارک یک تغیر فاحش را در روان خود احساس مینمایم.

 

جرا انسان های که در مناطق سرسبز و در کنار جنگل های سر به فلک کشیده و یا در کنار پارک های تفریحی و

 در یا چه ها و مراکز زراعتی زندگی دارند .فشار روانی کمتر دارند تا انسان های داخل شهر ها که همیشه همراه با هوای کثیف .سروصدا های گوناگون و اذیت کننده شهر ها گرفتار اند؟

 

دانشمندان معتقد اند که اگر در پارک ها و جا های تفریحی .سپورت و مشغولیت های تفریحی مانند لانه های پرنده گان جاهای رسامی .آبشار ها .وسایل بازی و مشغولیت های فکری را نیز با خود داشته باشد برای تفریح و مصروفیت انسان ها مفید است .مخصوصاء انان که دچار دیپرس اند.مصاعدت مینماید تا با گشت وگذار دوامدار آنان که به مریضی دیپرس دجاراند آنان  از این مریضی نجات می یابند.

لارم به تذکر است که به افراد مریض دیپرس نباید این مصروفیت ها اجباری گردد ریرا  زیاد تاثیر منفی میگزارد.برای انسانهای که دچار تکلیف روانی اند فشار واجبار آنان را متاثر ساخته وعکس العمل مخالف میدهند به همین منظور با انسانهای که دچار دیپرس اند بسیار با احتیاط برخورد شود.وتوجه شود چیزهای که باعث اذیت شان میگردد از انجام آن جلوگیری شود.

فضای ارام شرط اساسی برای مریضان دیپرس است.مثلاء "یوگی" یک نوع ورزش ودر عین زمان یک عبادت مذهب بودائی است که انسان در این سپورت باید کاملاءساکت حرکات ورزشی را انجام دهد.در این ورزش همه عضلات نرم شده وفعال میگردد و به طور خاص عضله های اعصاب آرامش پیدا میکند.

درگذشته های نه چندان دور در افغانستان نیز انسانهای دارای تکلیف روانی را در چله خانه ها چهل شبانه روز مینشاندن .(چله خانه یک اتاق تاریک است که  در آن مریضان روانی را مینشانند)

تنهائی و آرامش اعصاب مریض را آرامش بخشیده و مریض را از این تکلیف نجات میدهد .این عمل باعث میگردد که شخص خود را خود ارزیابی کرده و خود به خدا مراجعه کرده و همه حرکات خود را پیش خود مجسم میکند.وبه قناعت خود میپردازد.و به این ترتیب جیز های که به وی مربوط نیست از زیر فشار آن خود را دور میکند.

 به همین ترتیب گشت وگزار در پارک های طبیعی تفریحی که یک دنیای خاموشی است همراه با آکسیجن فراوان و عطر گلها و سز سبزی را همراه دارد زمینه خوب برای کمتر کردن حتی از بین رفتن فشار های دماغی و روانی به حساب میرود.

تحقیقات دانشمندان در سال 2000 میلادی نشان داده که 30%انسان ها روزمره از فشار روانی شکایت دارند که از رقم بالا 84 % شان با استفاده از این تدبیر که با استفاده از پارک های طبیعی وتفریح در این پارکها است ا  ز فشار روانی نجات یافته ویا فشار روانی شان کمتر شده.به چنین پارک ها میتوان نام پارک های صحی روانی گذاشت.

 

از آنچه کفته آمدیم و تمام نقاط را که بازگو کردیم  میدانیم که چه چیز ها عامل دیپرس میکردد وکدام جیز ها را میتوان توصیه کرد تا انسان دچار دیپرس را از زیر فشار روانی نجات دادویک زمینه  آرامش روانی به شخص مساعد ساخت و .انسان ها را هرچه که هستند رعایت واحترام نمود.

در جهان متمدن همه برای آرامش روانی همدگر تلاش مینمایند .حتی اگر شخصی برای کاری استخدام گرددسوال اول از وی مطرح میگردد که او به این کار علاقه دارد ؟ خود را با کارمندان آرام احساس میکند ؟ اگر شخص خود را آرام احساس نکرد به وی مشوره نمیدهد که به کار خود ادامه دهد.

 این بدان معنی است که برای جامعه سا لم انسان سالم نیاز است.

 

 

دوست داران این نوشته در شماره آینده در مورد :

چگونه شخصیت درونی انسان ها را میتوان شناخت

 

برای تان تحریر میگردد


August 28th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي